Kelab Blogger Ben Ashaari

Monday, 1 September 2014

Semut Charlie


Assalamualaikum w.b.t.. Semut Charlie.. First time dengar pasal Semut Charlie ni masa tahun 2002 dulu.. Masa duk belajar di Matrix Melaka.. Tak tahu mana datang cerita.. Satu matrix duk bercerita tentang bahayanya Semut Charlie ni.. Alhamdulillah, masa tu Eraz dan kawan-kawan tak kenalah.. Risau juga kalau kena sebab kalau kita google, memang macam-macam la rupa lepas kena.. Menakutkan.. Minta jauh..

Hari ni, masa buka facebook, ternampak satu gambar bayi yang terkena gigitan Semut Charlie ni.. Ya Allah.. Kesiannya.. Eraz tak boleh tengok lama-lama sebab kesian.. Terbayangkan macamana kalau kita, atau anak isteri kita yang kita.. Minta jauh semula..

Siapa-siapa yang nak bacakan info tentang Semut Charlie ni, boleh klik SINI.. Selamat membaca..

7 comments:

  1. semut ni kalu gigit parut susah nak hilang..
    kalau kat hostel dulu diorang panggil 'wahid'. Hehe...

    ReplyDelete
  2. Seramnye gigitan semut ni. Tp org kata semut ni selalu ade kat tempat2 basah, time hujan. Dan selalu ade kat sawah. Kat kawasan utara kedah sane nuu.

    ReplyDelete
  3. Sekadar berkongsi pengalaman. Kalau terjumpa semut ni, jangan picit. Seeloknya guna penyembur aerosol gitu. Cecair dalam badan dia ada tosik berbisa yang boleh buat kulit jadi macam kesan terbakar & melecur. Susah nak baik dan memang berparut. Banyak kali jugak kena. Tempat paling suka duduk pada tuala basah, bilik air, tempat lembab. Kadang2 kita tak sedar pada tuala ada semut jahat ni. Ambil tuala, sapu muka, lepas tu mula terpenyek semut & air bisa, maka tinggallah kesan terbakar dan pedih. Teruk dari terkena minyak panas. Jadi, hati2 ya.

    ReplyDelete
  4. kata orang, semut ni kalau kita picit dia, dia akan keluar sejenis cecair yang boleh buat suku sakat dia dtg sekali. macam nak selamatkan dia la..katanya la

    ReplyDelete
  5. Seram dan takut pulak dgn semut ni...

    ReplyDelete
  6. takutnya kalau rumah ada semut nie......

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.