Kelab Blogger Ben Ashaari

Sunday, 7 September 2014

Banjir boleh kurangkan penyakit Denggi ?


Assalamualaikum w.b.t.. Ini bukan merungut.. Tapi nak cakap alhamdulillah.. Betul tak Eraz beritahu yang resam kehidupan manusia ni, bila hujan, nak panas dan bila panas, nak hujan.. Perkara biasa kan.. Mesti ada alasan kenapa perlu nyatakan pilihan tu kan.. Apa-apa pun, pasti ada sesuautu di ' belakang'nya.. 

Baru-baru ni ada pihak bercerita tentang demam denggi yang semakin menular seluruh Malaysia.. Pihak jabatan kesihatan pun masing-masing cuba mainkan peranan nak banteras.. Ada yang beritahu, untuk hapuskan pembiakan nyamuk Aedes ni, perlu sekai hujan lebat dan banjir.. Baru la clear.. Ada pro dan kontra kan.. Ada betulnya tapi fikir-fikir kesian pulak tapi rakan-rakan yang berada di penempatan kawasan mudah naik air kan..

Apa-apa pun, alhamdulillah bumi Kelantan terutama di Kota Bharu basah dari malam semalam sampailah pagi ni.. Kejap-kejap lagi, panas la kot.. Tumbuhan yang semakin kuning daunnya pun maybe boleh hijau balik.. Belum masuk ke musim tengkujuh rasanya ni.. 

#Berehat bersama Zara Faleesya

7 comments:

  1. iye ke?? rasanya kalau banjir lagi banyak nyamuk kot..apa2 alhamdulillah..bumi perak pun mendung sepanjang hari..^_^

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.. Setiap yang berlaku ada hikmahnya kan.. Alhamdulillah, jika boleh mengurangkan kejadian denggi.. tapi Ros pun tak pasti hal ni. thanx untuk entry ni..

      Delete
  3. Banjir boleh kurangkan denggi? Macam takk je. Setakat ni sini alhamdulillah, cuaca normal. Hujan malam tengahari panas. :)

    ReplyDelete
  4. Baru tau ni hujan boleh kurangkan denggi....apa2 pun terima kasih Eraz atas perkongsian ini...

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.