Kelab Blogger Ben Ashaari

Tuesday, 11 February 2014

Indahnya Loghat Kelantan


Indahnya Loghat Kelantan | Assalamualaikum w.b.t.. Gambar ni Eraz jumpa di Facebook.. Perkataan-perkataan yang digunakan dalam Loghat Kelantan.. Majoriti perkataan tu digunakan untuk kata ganda.. Macam 'lari chudaaa' tu maksudnya lari dengan laju.. 'huduh banga' tu maksudnya terlalu hodoh.. Dan lain-lain.. Mana yang korang tak faham? Hehe.. 

19 comments:

  1. hampir kesemuanya tak faham ler Eraz....aduhai....

    ReplyDelete
  2. heheh..
    perkataan berganda nie..
    biasanyer loghat cmni org2 tua jer pakai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la.. Orang orang dulu selalu guna ni..

      Delete
  3. majoriti tak faham, nak kena belajar dengan papa zara ni supaya boleh praktikkan dalam sinetron...ahaksss...

    ReplyDelete
  4. hahahahah...
    gelak xhenti2..byk yang adie xtau....hahahaha

    ReplyDelete
  5. even sy ore klate, xsemua sy paham. hee~

    ReplyDelete
  6. i need a translator right here.. lama sgt duduk scotland, tidak faham lagii bahasa kelantan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Scotland ya.. Makan budu dok? Hehe..

      Delete
  7. Haha..sy ni, kalo time MIL kecek kelate..mane2 part yg x paham, WAJIB mintak MIL translit kpd yg mudah difahami..6 years already, still blom pass loghat kelate..kiki

    ReplyDelete
  8. langsung tak faham walaupun sepupu saya orang kelantan tapi kalau diorg cakap dgn kami, cakap loghat kl je

    ReplyDelete
  9. Proud to be kelantanese! Hahaha.. :)

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.