Kelab Blogger Ben Ashaari

Sunday, 8 December 2013

Idea Bantuan Banjir Untuk Rakan Blogger

Assalamualaikum w.b.t.. Banjir.. Memang menjadi berita utama sekarang ni.. Negeri yang teruk dilanda banjir seperti Pahang, Terengganu, Kelantan dan tidak ketinggalan Johor.. Tahun ini nampaknya Pahang mengalami banjir yang sangat teruk.. Kalau tengok gambar, rasa macam sangat-sangat simpati dengan mangsa.. Rumah hanya nampak bumbung.. Kereta pula ditenggelamkan air.. Terpaksa lagi 'berteduh' di tempat yang ditetapkan.. 

Bila sebut tentang tempat berteduh, korang semua pun tahu keadaannya.. Ramainya orang tak terkira.. Pelbagai umur.. Lelaki, perempuan dan kanak-kanak serta bayi.. Tak lupa juga orang-orang tua, ibu mengandung dan maybe yang baru bersalin.. Bayangkan.. Kita yang bukan mangsa banjir ni, mungkin boleh turut bersimpati dan membantu.. At least untuk kata-kata semangat..

Bila dan sebut tentang kata-kata semangat, teringat kan Facebook yang mana ramai yang 'upload' gambar-gambar yang dijadikan bahan lawak.. Rasanya itu tak patut kot.. Cuba la kita tempatkan diri kita di tempat mereka.. Apa perasaannya? Kita patut bersyukur kerana kita mungkin tak menimpa nasib seperti mereka.. Rumah hilang ditenggelami air.. Harta benda lagi..

Dalam pada tengok Instagram Denai Hati, Eraz tertarik dengan satu gambar dibawah :

Denai Hati on Instagram : http://instagram.com/p/hidvSnBluS/

Caption gambar berkenaan : Apa kata kita buat tabung bantuan banjir utk Rakan Blogger yg ditimpa musibah.. 

Tabung.. Satu idea yang bagus untuk kita saling membantu.. Insyaallah, walaupun tak banyak, mungkin bila dikumpulkan, ianya dapat membantu.. Insyaallah.. Kredit gambar kepada Denai Hati dan Instagramnya.. Entry ini adalah untuk contest di www.denaihati.com..

#Mulanya nak mengarang pendek je, tapi tetap jadi panjang sebab semua tu berkait-kait..

18 comments:

  1. Mungkin ada hikhmah di sebalik banjir ini :) Jom muhasabah diri .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah.. Mungkin Allah akan gantikan dengan yang lebih baik..

      Delete
  2. Replies
    1. Sentiasa menyokong benda yang baik..

      Delete
  3. semoga mangsa banjir selamat semuanya

    ReplyDelete
  4. kat Melaka tadi pun ada bantuan disalurkan untuk mangsa-mangsa banjir.....

    ReplyDelete
  5. sedih sangat,teringat banjir 2007 di kota tinggi...dahsyat sangat..sampai sekarang trauma..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pernah ada pengalaman pahit ya kak?

      Delete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.