Monday 4 November 2013

Siapa Shakuntala Devi ?

Siapa Shakuntala Devi ?

Siapa Shakuntala Devi | Assalamualaikum w.b.t.. Siapa perasan jika korang buka google Malaysia untuk search apa-apa, akan keluar gambar di atas? Kalau korang bawa cursor ke gambar tu, akan dilinkkan ke satu artikel tentang Shakuntala Devi.. Siapa Shakuntala Devi? Seriusnya, Eraz pun first time dengar.. Mungkin somebody kot sebab tak kan google boleh buat macamni kan.. 

Kalau korang nak tahu siapa Shakuntala Devi ni, korang boleh klik link INI.. Di situ penulis ada menceritakan siapa Shakuntala Devi ni serta biodatanya.. Secara ringkas, Shakuntala Devi adalah wanita artimetik yang terkenal dengan nama jolokan “human calculator” kerana boleh membuat kiraan matematik dengan tepat dan pantas tanpa perlu menggunakan kalkulator.. 

Baaat Shakuntala Devi sebagai kalkulator mental telah diiktiraf oleh Guinness Book Of Records serta telah dimasukkan sebagai salah satu rekod membanggakan dalam buku Guinness Book Of Records terbitan edisi 1982..

Yang menariknya lagi, apabila ditanya apakah hasil jika 7,686,369,774,870 × 2,465,099,745,779 Shakuntala Devi berjaya menjawap dengan tepat. Jawapan yang diberkan olehnya adalah 18,947,668,177,995,426,462,773,730.. Dia mengira dalam masa 28 saat.. Semua info ini dikreditkan pada blog iawani..

10 comments:

  1. kagumnya.. dapat jawab soalan tu dalam masa yang singkat tanpa penggunaan kalkulator..

    ReplyDelete
  2. patut ler bukan google ada gambar nie, tapi akak ignore jer, ingatkan tak penting sebab hari nie bz...nie baru tau....hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eraz pun sama.. Tak tahu sangat.. Tak kenal.. Hari tu baru kenal..

      Delete
  3. haah..sempat juga baca pasal shakuntala ni. kagum betul

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.