Sunday 6 July 2014

Cara Mudah Hafal Sifir


Cara Mudah Hafal Sifir | Assalamualaikum w.b.t.. Mungkin ini boleh membantu adik-adik kita yang ada masalah nak hafal sifir.. Just nak share cerita.. Eraz dulu memang seorang murid yang suka Matematik.. Alhamdulillah, atas usaha cikgu Matematik semasa Darjah 2, memang membantu Eraz menghafal sifir.. Cara pertama yang dia buat ialah aktiviti CONGAK.. 

Tahu tak camne caranya? Setiap kali nak mula belajar, dia akan buat aktivti congak sifir.. Dia akan pilih secara rambang tanya soalan.. So kita terpaksa congak dengan pantas untuk menjawab sifir tu.. Jadi sebelu masuk kelas Matematik, memang dah hafal dari rumah lagi..

Ada juga cara menghafal sifir menggunakan jari.. Korang tahu kan? Kalau tak pastu, cuba google web atau video.. Insyaallah jumpa.. Harapnya entri ini berguna pada yang memerlukannya.. Insyaallah.. Eraz terjumpa gambar di atas yang dikongsikan oleh salah seorang kawan di Facebooknya.. Wassalam..

5 comments:

  1. macam2 cra adda kan nak hafal sifir ni

    ReplyDelete
  2. Wah..blh di guna pakai..

    ReplyDelete
  3. Kalau cikgu ana ajar, dalam kotak2 tu just tulis 1 2 3 4 je. Cuma ajar cara susun. Tiapkali math, mesti kene buat latihan tu dulu. Baru boleh belajar cam biase. Huhu zaman skrg lg senang nak belajar. Youtube kan hado. Macam2 teknik ade.

    ReplyDelete
  4. kaedah yang baik boleh dipraktikkan.....

    ReplyDelete
  5. menarik, tp husna dah biasa menghafal.. :)

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.