Kelab Blogger Ben Ashaari

Tuesday, 20 August 2013

CCRIS dan PTPTN

CCRIS dan PTPTN

CCRIS dan PTPTN | Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) dan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).. Apa kaitan? Pasti ramai yang dah tahu berita tentang PTPTN akan melaksanakan CCRIS dengan kerjasama Bank Negara bagi menyenaraikan peminjam ingkar, bermula bulan ini.. Satu berita yang semua peminjan dan bakal peminjam PTPTN perlu tahu..

Dengan kata lain, peminjam PTPTN yang degil dan ingkar akan menerima kesan seperti peminjam institusi kewangan lain, terutama membabitkan kelulusan permohonan pinjaman, kad kredit, sewa beli dan sebagainya.. Ini kerana CCRIS ialah sistem pangkalan data Bank Negara yang menyimpan maklumat kredit peminjam yang telah dilaporkan oleh institusi kewangan..

Jadi berhati-hatilah semua wahai peminjam PTPTN.. Ada kemungkinan susah la nak buat loan nanti kalau tak bayar loan PTPTN.. Errmmmm...


Published with Blogger-droid v2.0.10

8 comments:

  1. haish..hal ni memang beri kesan kat peminjam.. mcm mana dengan peminjam yg masih belum dapat kerja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi Eraz, ianya ada positif dan negatifnya..

      Delete
  2. sudah tentu peminjam ingkar yang tegar tak mahu bayar balik berfikir berpuluh kali....bayar balik pinjaman agar generasi akan datang dapat menikmati pinjaman dengan sempurna......

    ReplyDelete
    Replies
    1. berpunca dari yang tegar tak mahu bayar, ini lah kesannya..

      Delete
  3. alhamdulillah..dah bayar awalaupon skit..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.. yang penting bayar..

      Delete
  4. Ada buruk baiknya sistem ni tp demi kebaikan utk bakal peminjam akan dtg, sistem ini sebenarnya perlu. bak kata org, kalau dah pinjam, pandailah bayar balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu Eraz kata ada positif nagatifnya kan.. :)

      Delete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.