Kelab Blogger Ben Ashaari

Monday, 20 May 2013

Nasihat Wan Akashah Wan Abdul Hamid kepada Afiq Muiz

Wan Akashah Wan Abdul Hamid

Assalamualaikum w.b.t.. Kisah Afiq Muiz yang dikatakan telah derhaka kepada ibunya memang telah tersebar luas di media massa Malaysia.. Pendapat peribadi, perkara seperti ini eloklah diselesaikan secara tertutup.. Ini melibatkan keluarga.. Tapi, Eraz tak nak komen lebih jauh kerana ini masalah keluarga mereka.. Cuma Eraz tertarik untuk share apa yang pendakwah selebriti, Wan Akashah Wan Abdul Hamid nasihatkan kepada Afiq Muiz.. 

Kata Wan Akashah, sebagai anak, Afiq tidak boleh memburuk ibunya kepada umum walaupun ibunya itu telah membuat kenyataan media yang dia kecewa dan sedih dengan perubahan sikap anaknya itu sejak bergelar pelakon..

"Bertaubatlah pada Allah kerana di antara akibat dan bala yang Dia turunkan pada hambanya dengan segera apabila anak menderhaka kepada ibu dan ayah mereka.. Dalam keadaan ini, hadis Nabi ada menyatakan bahawa keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapanya dan kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibu bapanya.. Biarpun ibu dan ayah itu jahat, anak wajib menghormati mereka yang membesarkannya sejak kecil lagi.. Lebih baik Afiq tidak bertindak mengikut emosi dan perasaan, bertenang dan jumpa ibu serta bawa berbincang. Minta maaf kepada ibu atas segala dosa yang dilakukan itu.."

"Ingat, kejayaan dia (Afiq) adalah datang daripada ibu bapa yang mendidiknya.. Macam mana sekalipun, anak wajib menghormati ibu bapanya terutama ibu.. Dalam hadis ada menyebut, antara amalan yang paling disukai Allah ialah sembahyang pada awal waktu dan berbuat baik pada ibu bapa.. Walau apa pun kejutan yang dibuat ibu daripada segi kenyataan atau tingkah laku, kita mesti wajib hormat walaupun tidak suka. Sebagai anak mesti mengalah, bukannya kutuk.. Dalam hal ini, letakkan kekasih di tepi.. Kerana cinta kepada kekasih boleh membutakan hati antara kaca dan permata kerana cinta membuatkan kita tidak dapat melihat kebenaran dan jasa ibu dan bapa kita.."

Sebagai bersumberkan mStar Online, sama-samalah kita fahami kata-kata pendakwah selebriti, Wan Akashah Wan Abdul Hamid itu supaya dijadikan panduan untuk menjalani hidup kita seterusnya.. Ibu bapa adalah segalanya.. Siapa yang dah lama tak bertanya khabar ibu dan bapa masing-masing, jom kita call sekarang!

18 comments:

  1. slm eraz.yelah kak lea pun ada share kat entri baru2 ni ttg doa lindungi dari keaiban.dan sentuh sikit ttg afiq ni jugak.

    selalu kita diingatkan busuk,jahat,miskin,buruk,tak pandai mana pun ibu bapa,tanpa mereka kita takde di dunia ni.smlm masa tgk rcgn kt tv3 tu...eh eh makcik dia lak interframe adeih,siap ckp mak afiq jgn ingat dia je tanggung afiq sbb abah afiq pun keja pegawai (pangkat besarlah huh).

    mmg setuju dg ustaz akashah...settlekan senyap2..ni mslh keluarga yg kecil gara2 teguran n kcl hati si ibu,satu msia dah kecoh.doa jelah senjata terkuat mak afiq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepatutnya di selesaikan secara tertutup...

      Delete
  2. Kedua-duanya harus ditegur. Si ibu juga,iyelaa memang kita perlu mencari seseorang untuk meluahkan kesedihan..tapi bukan lah MEDIA .. kerana ini ibarat membuka pekung didada... Untuk kalian, usahlah menggunakan media sebagai cara berbincang..kerana ini lebih mengeruhkan... Bersemukalah dan berbincang dengan cara kekeluargaan... Afiq, walau apa pun ibu awak cakap..ia tetap ibu kamu...IBU! pahamm.. makcik, mengadulah pada Allah SWT kerana ia lebih mengetahui...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepatutnya di selesaikan secara tertutup...

      Delete
  3. kasi kat afiq, confirm sentap..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. errmmm.. sepatutnya di selesaikan secara tertutup...

      Delete
  4. boto tuhhh...x elok perburukkan mak sendiri...walaupun dia jahat cane skalipun...

    ReplyDelete
  5. Tak pasti apa punca anak beranak tu bergaduh... tapi tetap tak setuju ngan tindakan afiq memburukkan ibunya di khalayak...

    ReplyDelete
  6. harap diaorang sama2 bermaafan suatu hari nnt...aamiin

    ReplyDelete
  7. setuju sgt2! tolonglah Afiq oii, tu mak kau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap2 semua akan ok seperti sedia kala..

      Delete
  8. tu lah, terkejut juga tgk Afiq sanggup cakap depan2 satu Malaysia tentang ibunya sebegitu rupa

    ReplyDelete
  9. semoga kes afiq akan segera tamat, emak adalah segalanya pada kita sebagai anak....

    ReplyDelete
  10. semoga afiq dan maknya baik semula .

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.