Friday 25 March 2016

Budak USM Panggil School

Assalamualaikum w.b.t.. Baru-baru ni ada viral satu tweet dari #RupublicUSM.. Ayat simple sahaja.. Tapi sebenarnya mungkin ada yang tak perasaan.. Kebanyakan universti memang menggunakan perkataan fakulti untuk merujuk kepada fakulti atau pusat pengajian kan.. Tapi pelajar-pelajar USM memanggilnya dengan nama School.. Bukan fakulti macam budak-budak universiti lain.. Kalau sebut fakulti dalam USM, memang mereka akan menukarnya kepada School.. Bunyi mcam pelik kan.. Macam duduk di sekolah-sekolah..


Di USM tu sendiri tak de perkataan fakulti.. Mereka menggunkan Pusat Pengajian.. Contohnya Pusat Pengajian Sains Komputer.. Daripada situ kot lama-kelamaan perkataan school tu muncul.. Sama juga dengan hostel atau asrama.. Sesetengah universiti panggil kolej kediaman, asrama dan seangkatankan.. Tapi USM memanggilnya Desasiswa.. Contohnya Desasiswa Restu, Cahaya Gemilang.. Kalau Eraz dulu, masa tahun pertama dan kedua, duduk di Cahaya Permai.. Tapi nama dah tukar sekarang..

#Kenangan 2002 - 2005 di Pusat Pengajian Sains Komputer, Desasiswa Cahaya Permai, Desasiswa Cahaya Gemilang dan Desasiswa Restu

1 comment:

  1. kami di uia ni pon tak pernah panggil fakulti tu fakulti.. panggil kulliyah. asrama pon tak pernah panggil asrama/hostel/kolej. panggil mahallah hihi.

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.