Friday 19 February 2016

Toksoplasma | Kuman Kucing Boleh Akibatkan Keguguran

Assalamualaikum w.b.t.. Tajuk tu berdasarkan apa yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia berikutan kes pelakon / penyanyi Azza Elite keguguran baru-baru ini.. Selepas pemeriksaan di hospital, doktor mengesahkan bahawa badannya dijangkiti Toksoplasma yang boleh mengakibatkan keguguran. Ini kali ke-4 Azza Elite keguguran dalam proses mendapatkan anak.. Doktor memberitahu bahawa kuman Toksoplasma itu terdapat di badan kucing.. Tapi, ada tapinya.. Semua yang dilaporkan itu bergantung kepada seseorang itu.. Ada juga orang yang membela kucing yang ramai tetapi tidak terkesan apa-apa.. Mungkin atas 'kekuatan' seseorang orang..


Bagi seorang wanita yang dalam usaha mendapatkan anak setelah lama berkahwin tanpa putus asa memang sangat dipuji.. Begitu juga dengan si suami.. Berkat kesabaran dan usaha yang tidak putus asa, insyaallah akan berhasil.. Dalam masa yang sama, panjagaan diri dari sebarang aktiviti lasak, pemakanan sangat penting untuk dijaga dalam tempoh usaha untuk mendapatkan zuriat.. Kadang-kadang kita tak jangka, berlakunya hamil dalam masa yang sama kita sangat aktif dalam aktiviti seharian.. Dugaan dari Allah serta cabaran ni adalah ujian dari Allah.. Allah tahu yang terbaik untuk kita.. Insyaallah..

1 comment:

  1. Allahu...subhanAllah..setiap yang berlaku pasti bersebab..dan sebab itu juga dengan izin Allah..apa pun semua dengan kehendak DIA..kita usaha..doa..tawakkal..berkat usaha Allah akan bantu..bila dan bagaimana semua rahsiaNYA..

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.