Kelab Blogger Ben Ashaari

Thursday, 18 February 2016

Ketam Goreng Kunyit Paling Meletop !

Assalamualaikum w.b.t.. Ketam ni memang salah satu favourite dari kecil lagi.. Tapi tak selalu dapat makan la.. Al-maklum la orang kampung.. Jarang-jarang sekali dapat la kan.. Kalau dulu pandai makan je.. Tunggu Ma Abah belikan.. Tapi sekarang bila dah besar dan kena beli sendiri, baru akan harga macamana dan perkara-perkara yang sewaktu dengannya.. Rasa isi ketam ni pun berbeza.. Bukan disebabkan jenis ketam tetapi kesegaran ketam tu.. Kalau terbeli yang dah lama, tak fresh, rasanye pun tak best dah.. 

Terbaru hari tu, masa on the way balik dari Terengganu, singgah di pasar petang Tok Bali.. Alhamdulillah masa tu banyak ketam fresh.. Sotong pun ada.. Ikan tak payah cakap la.. Udang pun ada.. Tapi udang bukan jenis yang besar sangat.. Biasa-biasa je.. Jadi sempat la rembat sikit sotong dan ketam untuk kami sekeluarga.. Bertiga je pun makan.. Adam Fitri kecil lagi.. Cara masakan ketam? Wife suka gulai.. 'Kow' nya gulai tu memang salah satu tarikan selera.. Tapi kadang-kadang tu teringin nak makan sesimple yang boleh macam zaman kecik-kecik dulu.. 
Simple macamana? Hanya Ketam Goreng Kunyit.. Sediakan kunyit tambah garam.. Gaukan sekali sampai rata.. Lepas tu masukkan ketam yang sudah dicucikan.. Ada orang suka gaulkan macam tu je.. Ada yang juga yang suka bukakkan bahagian atas ketam bagi rasam kunyit dan garam tu masuk terus ke isi.. Lepas gaul, gorengkan terus dalam kuali minyak panas.. Lepas ketam tu masak, hiriskan bawang besar ikut suka korang nak banyak mana.. Keluarkan ketam dari kuali dan gunakan minyak yang sama, gorengkan bawang besar tu pula sampai garing ikut yang korang suka.. Mesti rasa bawang goreng tu akan sama macam ketam.. Marvelous.. Confirm habis..

Ini lah cara masakan orang-orang kampung kot.. Ya la, dulu-dulu mana la ada resipi macam sekarang.. Bahan-bahan pun tak banyak kan.. So goreng simple.. Tetap menyelerakan dan habis punya.. Tapi korang perasan tak, kalau makan ketam, mesti rasa macam nak menggaru sana sini.. Especially bahagian muka.. Dah la kedua-dua tangan guna untuk kopek isi ketam.. Terus susah nak menggaru.. Hehe..

6 comments:

  1. KO buat akak rasa nak makan ketam la dik oiiii....

    ReplyDelete
  2. ketam dekat KL ni...Mahal sangat..Kalau ada pun ala kecik molek jer...tak puas makan..Mcm tok fida dia selalu belah dua dulu ketam tu..pastu baru goreng...Iyerlah kami satu umah ada 7 org..kalau tak bahagi 2 memang ada yg tak dapat makan nanti

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.