Monday 30 April 2012

TITANIC Ke-2 : Clive Palmer, Jutawan Australia Umum Bina Titanic II !

Clive Palmer, Jutawan Australia Umum Bina Titanic II ! Wow!

Jika Titanic dahulu dikendalikan oleh White Star Line, kini Clive Palmer telah menubuhkan syarikat perkapalan sendiri, Blue Star Line.. Titanic II dijangkan belayar di hemisfera utara dan pelayaran pertama dari England ke Amerika Utara dijadualkan pada hujung 2016..!  Berita penuh? Boleh baca artikel di bawah..


Clive Palmer, pada Isnin mengumumkan rancangan untuk membina sebuah kapal Titanic versi abad ke-21 di China, dengan pelayaran pertama dari England ke New York ditetapkan pada 2016.

SYDNEY: Salah seorang lelaki terkaya di Australia, Clive Palmer, pada Isnin mengumumkan rancangan untuk membina sebuah kapal Titanic versi abad ke-21 di China, dengan pelayaran pertama dari England ke New York ditetapkan pada 2016.

Palmer, seorang jutawan perlombongan berkata beliau telah mentauliahkan syarikat milik negara China CSC Jinling Shipyard untuk membina Titanic II dengan dimensi yang sama seperti sebelumnya.

"Ia akan menjadi serupa dengan kapal mewah Titanic yang asal tetapi sudah tentu ia akan mempunyai ciri teknologi abad ke-21 dan navigasi terkini serta sistem keselamatan," Palmer berkata dalam satu kenyataan.

"Titanic II akan belayar di hemisfera utara dan pelayaran pertama dari England ke Amerika Utara dijadualkan pada hujung 2016."

Beliau menambah bahawa dia telah menjemput tentera laut China untuk mengiringi Titanic II ke New York.

Pengumuman dibuat hanya beberapa minggu selepas ulang tahun ke-100 tenggelamnya Titanic, yang jatuh pada 15 April 1912 selepas berlanggar air batu pada pelayaran pertamanya dari Southampton ke New York.

Palmer berkata kapal baru itu akan menjadi satu penghormatan terhadap semangat pekerja lelaki dan wanita pada kapal asal yang tenggelam bersama 1,514 penumpang dan anak kapal.

"Kita masih kagum dengan hasil kerja orang-orang ini selepas lebih daripada 100 tahun kemudian dan kita mahu semangat ini untuk 100 tahun lagi," katanya.

Titanic telah dikendalikan oleh White Star Line dan merupakan kapal terbesar di dunia pada masa itu.

Palmer berkata beliau telah menubuhkan syarikat perkapalan sendiri, Blue Star Line dengan kapal baru yang mempunyai spesifikasi yang sama seperti sebelumnya - 270 meter panjang (885 kaki), 53 meter tinggi dan berat kira-kira 40,000 tan.

Ia akan mempunyai 840 bilik dan sembilan dek dengan reka bentuk dilakukan bersama-sama dengan pasukan penyelidikan sejarah. Tiada angka diberikan tentang kos.

"Titanic II akan memberi keselesaan dan kemewahan dengan gimnasium dan kolam renang, perpustakaan, restoran kelas tinggi dan kabin mewah," kata Palmer.

Palmer dianggarkan menjadi orang kelima terkaya di Australia, dengan aset bernilai lebih daripada Aus$5bilion (AS $ 5.2 bilion), hasil perlombongan arang batu yang meluas dan lain-lain aset perlombongan di Queensland dan Australia Barat.

Beliau juga menceburi bidang pelancongan dan memiliki resort mewah Coolum di Sunshine Coast, manakala baru-baru ini berkata beliau mahu bergerak ke dalam industri media, satu sektor yang dikuasai oleh Fairfax dan Limited Rupert Murdoch News.

Jika Titanic dahulu dikendalikan oleh White Star Line, kini Clive Palmer telah menubuhkan syarikat perkapalan sendiri, Blue Star Line.. Titanic II dijangkan belayar di hemisfera utara dan pelayaran pertama dari England ke Amerika Utara dijadualkan pada hujung 2016..!  Berita penuh? Boleh baca artikel di bawah..



--------------------------------------------
Kalau korang rasa nak tahu info, boleh la klik entri di bawah ni :
1. Volkswagen Polo Sedan
2. Hotlink
3. AMeiZING

Entri menarik yang perlu korang terjah :

No comments:

Post a Comment

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.