Thursday 26 April 2012

Sami Yusuf Tertarik Dengan Suara Siti Nurhaliza

Sami Yusuf Berduet Dengan Siti Nurhaliza

Siapa Sami Yusuf? Aku pun pertama kalu dengar nama dia.. Tapi yang menarik, berita ini berkaitan dengan penyanyi No.1 negara kita, Siti Nurhaliza.. Jom baca!


Sami Yusuf terpikat suara Siti

KUASA suara kadang kala boleh membuatkan kita jatuh hati pada seseorang. Pun begitu, rasa terpaut dialami Sami Yusuf terhadap Datuk Siti Nurhaliza bukanlah cinta yang menuntut perasaan, sebaliknya sekadar mengagumi kehebatan vokal biduanita itu yang diandaikan luar biasa.


Apabila pinangan untuk dijadikan pasangan duet dua bulan lalu diterima Siti, Sami berasakan ia satu penghormatan yang cukup besar. Apatah lagi, berita Siti seorang penghibur tersohor di Malaysia sudah lama diketahuinya. 

“Jangan tanya saya judul lagu yang disampaikan sewaktu diperdengarkan kepada saya kerana saya tidak ingat (ketawa). Tetapi saya pasti Siti seorang penyanyi yang hebat selain pemilik vokal dinamik. 

“Saya minat pada suara Siti sejak kali pertama mendengarnya pada 2005. Waktu itu, pertama kali saya mengunjungi Malaysia untuk mempromosikan album My Ummah dan sejak itu saya menyimpan hasrat untuk berduet dengannya.

“Daripada suaranya saja saya dapat membayangkan Siti mampu menghidupkan lagu ini sebaik mungkin. You Came To Me, sebuah lagu hasil nukilan saya sendiri dan dirakamkan menerusi tiga bahasa - Inggeris, Melayu dan Arab,” katanya.

Sami menambah, You Came To Me pernah dirakamkan secara solo dan ia dilancarkan beberapa hari sebelum ketibaan Ramadan, penerimaan peminat sungguh luar biasa. Dalam beberapa hari saja, jumlah muat naik lagu itu melebihi 300,000. 

Sabtu lalu, paduan suara kedua-dua figura handal itu bergema di Studio Harem milik penyanyi dan komposer Yasin Sulaiman, sekali gus membayangkan kolaborasi itu bakal mencetuskan fenomena tersendiri di kalangan pendengar. 

Menyingkap latar belakang Sami Yusuf, 32, namanya mungkin tidak sehangat Maher Zain, namun pencapaian muzik pemuda kelahiran United Kingdom ini sungguh luar biasa. 

Dilabelkan majalah Time sebagai bintang rock Islam unggul serta dua kali muncul dalam senarai 500 Muslim paling berpengaruh pada 2009 dan 2010, populariti beliau juga pernah dibuktikan menerusi konsert di Istanbul, Turki pada 2007 dengan kehadiran suku juta penonton atau lebih 250,000 orang. 

Selepas lima tahun menyepi, ekoran perselisihan dengan syarikat rakaman pada Oktober 2010, Yusuf melancarkan album ketiganya, Whereever You Are sebagai manifestasi genre yang digelarnya Spiritique. 

Kini, beliau sedang merencanakan album keempatnya yang bakal memuatkan 18 lagu dan salah satu daripadanya adalah kolaborasi duet, You Came To Me. Semua lagu yang dimuatkan mempunyai pengertian dan cerita yang melangkaui kehidupan manusia. 

“Untuk album kali ini, saya menyelitkan unsur muzik tradisional dari negara India, Arab, Cina dan kemungkinan juga Malaysia. Peralatan muzik tradisional digunakan sebagai instrumen utama dalam penciptaan lagu,” katanya. 

Turut menyusul bersama album berkenaan, sebuah persembahan mega diberi nama ‘Konsert Salaam Sami Yusuf’ pada 14 Julai ini di Stadium Malawati, Shah Alam. 

Konsert anjuran Offshore Entertainment Productions itu adalah yang kedua buat Sami di negara ini, selepas tujuh tahun tidak mengunjungi Malaysia. 

Menyedari muzik mampu menyatukan manusia, penghibur terkenal dengan lagu ketuhanan dan kerohanian itu tidak pernah lelah meneruskan dakwah dengan menyeru seluruh manusia tidak kira latar belakang dan agama memupuk rasa kasih dan sayang serta tanggungjawab kepada bumi.

Petikan Sumber

--------------------------------------------
Kalau korang rasa nak tahu info, boleh la klik entri di bawah ni :

Entri menarik yang perlu korang terjah :

4 comments:

  1. nur lama dah kenal sami yusuf ni, ada satu lagu dia sedap juga.. :)

    ReplyDelete
  2. saya minat suara sami yusuf..nasyid dia memang best...

    ReplyDelete
  3. ya saya juga dari idonesia suka nasheed sami yusuf.... he is the best mashaAllah :-)

    ReplyDelete
  4. iya saya juga dari indonesia... dari SMA saya dah kenal suaranya merdu,lagunya bagus, islami dan orangnya ramah.... i like sami yusuf alhamdulillah...

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.