Kelab Blogger Ben Ashaari

Sunday, 6 September 2015

Bila Sakit Kepala Sebelah Kanan !

Assalamualaikum w.b.t.. Sejak dua menjak ni, bila sakit kepala sebelah kanan, terus turun pada sakit gigi serentak.. Kalau dulu memang boleh tahan je kalau sakit kepala.. Tak ok jugak dalam tiga empat jam selain tidur, baru telan ubat.. Tapi sekarang memang lebih mencabar sebab sakit kepala sebelah kanan je, terus serentak sakit gigi.. Pelik.. Jujurnya memang lepas gigi kekal tumbuh penuh, memang tak pernah sakit gigi.. Orang pernah kata, kalau sakit gigi ni, hantuk kepala ke dinding pun tak rasa apa-apa.. So memang tak pernah rasa sakit gigi.. Tapi..


Tapi sejak dua menjak ni, memang sakit kepala turun ke gigi.. Gigi rosak ke? Berlubang ke? Setahu diri sendiri, memang tak de gigi berlubang.. Penuh tanda tanya.. Try ke klinik masa kali kedua kena.. Tanya punya tanya, doktor kata, kalau sakit kepala terlampau kuat, memang akan sakit gigi jugak.. So maksudnya sebelum ni tak sakit kepala kuat ke? Atau mungkin sebab umur dah makin tua? Hehe.. Risau juga gigi rosak kan,, 

Bila google-google, memang ada artikel menyebut ada kes yang macam ni.. Bila sakit kepala sebelah kanan tu boleh dikatakan macam migrain.. (Memang ada migrain sejak kerja).. So bila migrain yang kuat, saraf-saraf bersambung agaknya terus ke saraf gigi kot.. Itu yang boleh buat sampai sakit gigi.. Mungkin kalau kerja kat office, asyik pandang PC je kot plus stress dengan kerja di pejabat sert memikirkan sesuatu yang berat.. Eraz ni memang jenis yang senang sakit kepala.. Selain dari stress kerja, memandang PC berjam-jam, kalau perbuat dua tiga perkara ni pun, memang senang sakit kepala..

Satu kalau berjalan di bawah panas matahari yang sangat terik.. Mata ni dah la romantik mengoda di bawah cahaya panas.. Memang ala-ala sepet ni tak boleh buka mata terus la kalau di bawah matahari.. Sebab tu kadang-kadang terpaksa pakai cermin mata hitam atau cermin mata putih tapi yang jenis gelap lepas kena cahaya.. Mungkin orang yang tak tahu tengok kita pakai cermin mata stylo sebab saje2 nak stylo.. Tapi sebenarnya salah satu sebab ialah elak sakit kepala..

Kedua kalau kena hujan.. Serius lepas pada tu, memang sakit kepala.. Tambah-tambah kalau hujan tu berkuantiti yang sedikit.. Mungkin juga salah satu sebab ialah psikologi.. Tapi memang itu la yang terjadi.. Kalau zaman kecik-kecik dulu, main la hujan selama mana pun, tak akan demam or sakit kepala.. Tapi berbeza dengan zaman sekarang.. Mungkin udara sekarang dah tercemar berbanding dulu.. Air hujan pun berkualiti yang tak sama macam dulu..

Eraz ni memang seoarang yang jenis lawan dengan ubat.. Pernah cerita dalam entri INI.. Alasanya sajhe nak tak nak bagi biasa sakit je makan ubat, sakit je makan ubat.. Tapi kalau tak tahan juga lepas masa-masa tertentu dan tahan sakit kepala tu, memang cari juga akhirnya ubat.. Ma, wife memang dah masak akan perangai ni.. Selalu lawan dengan ubat.. Tapi kalau Ma Abah sakit, wife ke anak sakit, terus suruh makan ubat.. Tapi diri sendiri? Haha..

2 comments:

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.