Kelab Blogger Ben Ashaari

Thursday, 3 September 2015

Peristiwa 13 Mei 1969

Assalamualaikum w.b.t.. Peristiwa yang berlaku pada 13 Mei 1969 memang dah tercatat dalam sejarah Malaysia dan rasanya ramai yang pernah dengar akan peristiwa yang berlaku dari A sampai Z mengikut pembacaan atau yang diceritakan oleh orang yang lebih tua.. Yes, Eraz sendiri pernah dengar sebelum ni melalui cerita orang tua dan baca di internet.. Tapi semalam alhamdulillah, Eraz sekali lagi mendengar cerita yang berlaku pada saat 13 Mei 1969 dari orang yang terlibat ketika saat itu..


Masa tu beliau masih berumur dalam lingkungan awal 20-an dan masih seorang pelajar.. Diceritakan saat rusuhan itu berlaku, pembunuhan di depan mata, mayat-mayat bergelimpangan dan juga hampir menjadi mangsa pembunuhan tu memang mengerikan.. Kita yang mendengar ni memang sangat ngeri tetapi pada mereka yang terlibat, rasa takut itu hilang disebabkan oleh perasaan semangat jati diri masing-masing.. Memang masa saat beliau menceritakan kisah benar tu, pelbagai soalan timbul dalam fikiran dan tanya itu dan ini..

Kenapa rasa nak tanya? Sebab sebelum ni hanya dengar dari mulut orang yang bercerita.. Tapi kali ni dari mulut orang yang terlibat.. Ditanya juga akan kisah Parang Terbang.. Tentang ilmu kebal yang dikatakan.. Dan lain-lain la.. Juga kisah serangan di panggung wayang.. Kisahnya yang panjang umur serta kematan sepupu terdekatnya.. Sangat-sangat teruja mendengar.. Al-maklum la juga masa tu Eraz sendiri pun belum lahir.. Ma dan Abah pun di Kelantan.. 

Bila diistiharkan Darurat, memang macam-macam boleh berlaku.. Ketakutan pasti ada dalam diri untuk menyelamatkan diri masing-masing.. Bagaimanalah perasaan sebenarnya jika berada di masa itu.. Apa yang bermain di fikiran untuk menyelamatkan diri dan keluarga tersayang.. Tapi itu lah, mungkin disebabkan semangat jati diri masing-masing, Allah memberi kekuatan pada mereka yang terlibat pada masa itu..

Kepada mana-mana pembaca yang masih belum tahu tentang peristiwa ini, boleh cuba google atau baca di Wikipedia INI.. Semoga kita mendapat iktibar dan berharap Malaysia akan terus aman selamanya.. Pendapat peribadi sememangnya pelbagai.. Tetapi yang pasti, perkara ini memang tertulis dalam sejarah dan seharusnya semua orang perlu tahu bagaimana ia terjadi dan apa kesannya supaya ada perkara yang boleh dielakkan.. Bekerjasama untuk tidak berlaku perkara yang boleh memudaratkan nyawa sendiri, keluarga, rakan-rakan dan juga negara!

8 comments:

  1. Kita dengar pun gerun.. Tak nak la sejarah berulang.. Mintak simpang laa..

    ReplyDelete
  2. Salam Eraz..Lama kak lya tak singgah sini..Arini baru singgah ..Huhuhu masa ni kita pon belum lahir lagi ..Memang pernah dengar tentang ni..Antara peristiwa bersejarah yang berlaku diuMalaysia kita ni Eraz...

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.