Tuesday 8 September 2015

"Takkan selamanya nak makan gaji"

Assalamualaikum w.b.t.. "Takkan selamanya nak makan gaji".. Ayat tu memang sentiasa berada dalam fikiran.. Sentiasa juga berbincang dengan wife demi orang kata masa depan yang mungkin berbeza dari sekarang.. Tapi setakat hari ni, orang kata belum jumpa 'lubang' yang betul lagi.. Dah try beberapa cara, mengambil risiko, tapi kurang berjaya.. Mungkin disebabkan 'benda' tu bukan dalam minat atau sebenarnya tak boleh nak fokus sebab komitmen kerja hakiki yang sentiasa perlu diberi perhatian..

Tapi dalam pada mencari peluang untuk setup satu perniagaan, Alhamdulillah, rezeki yang Allah bagi, kami suami isteri dapat kerja yang baik dan menerima gaji yang tetap setiap bulan.. Itu sangat penting jugak kan.. Wife pun kakitangan kerajaan so kalau betul-betul tak berhenti kerja dan fokus perniagaan, itu ialah Eraz.. Tapi kalau buat masa sekarang, memang perlu buat secara part-time je la.. Masalahnya sekarang, bila buat part-time, memang hilang fokus sebab macam yang diberitahu tadi, komitmen kerja yang sangat berat.. Setiap hujung minggu memang kena kerja.. 

Macam biasa tentang nak capai kejayaan, ianya bukan senang.. Tapi usaha, kejayaan tu tak kan muncul.. Mungkin bukan sekarang, tapi lepas pada ini kan.. Sesetengah orang punyai otak yang 'ligat'.. Dalam pada bekerja, boleh selitkan sesuatu yang boleh buat income kepada mereka.. Setengah orang tak sebab mungkin tak tahu cara kan.. Perlu ke ambil risiko untuk keluarkan modal sampai 30K untuk setup business sekarang?

Perlu kalau rasa kita boleh handle.. Betul tak? Kalau tak mula, mana nak tahu kan.. Sekarang kalau keluar modal setinggi RM 1 K pun, kalau business tu bukan jiwa kita, tak kena cara, tak beri fokus yang lebih, tetap tak jadi kan.. Buat la setakat yang mampu.. Bagi Eraz, tak akan pernah sekali pun akan hilang rasa nak kerja sendiri sebab lebih fleksibel.. Kerja yang ada sekarang memang memerlukan perhatian yang sangat banyak sampai sakit kepala.. Tapi tetap cool sebab itu rezeki yang tertulis sekarang.. 

Apa lebihnya makan gaji? Dan apa lebihnya bekerja sendiri? Dua-dua ada kelebihan.. Tapi yang paling best bekerja sendiri dan menjadi usahawan ialah bebas untuk buat keputusan dan masa kerja yang fleksibel.. Masa mendaki kejayaan, mungkin perit tapi dengan usaha yang berbaloi, tidak mustahil kan.. So insyaallah.. Gambar di bawah ni ialah kelebihan menjadi usahawan berbanding makan gaji..

4 comments:

  1. betul ,, nak jadi usahawan ni semangat kene lagi kuat dan sentiasa rajin/usaha

    ReplyDelete
  2. nk bt bisnes apa?online terbaik kot bro

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.