Saturday 8 August 2015

Inilah Orang Kelantan !

Assalamualaikum w.b.t.. Pagi-pagi ni dah nak cerita pasal makanan.. Tambah-tambah pulak pasal roti canai.. Fuh! Ok.. Entri ni hanya nak berkongsi tentang Trivia Orang Kelantan tentang cara makan roti canai.. Terjumpa satu posting di Instagram @ilovekelantan dan Eraz terus repost.. Dan mungkin boleh share dengan pembaca blog juga kan..



Roti canai memang popular di seluruh Malaysia kan.. Tak kira negeri mana pun.. Kalau tak makan untuk breakfast, dinner pun ok.. Haha.. Lunch tu tak sure la.. Mungkin ada juga.. Dan Eraz nak share salah satu cara orang Kelantan makan roti canai..

Jika korang nak cam orang Kelantan, senang saja bila ke kedai mamak atau mana-mana kedai roti canai.. Cuba perhatikan caranya.. Makan roti canai seperti biasa tapi yang peliknya letak sedikit gula ke dalam kuah kari/dal.. Itulah trademark orang Kelantan sejak dari dulu lagi.. Memang tak dinafikan, memang Eraz sendiri makan macam ni.. Sekali sekala cicah dengan susu pekat.. Fuh!

Namun ingat, gula boleh membunuh anda jika diambil berlebihan.. Jadi berpada-pada.. Itulah ayat yang Eraz copy dari instagram tadi.. Memang betul.. Tambah-tambah kalau keluarga kita ada history kencing manis kan.. Wife Eraz sendiri selalu ingatkan.. 

12 comments:

  1. setuju..Fyda...kawin dgn org Kelantan...Husband Fyda memang suka makan Roti canai dengan susu atau gula..kadang2 roti gardenia pun dia buat mcm tu..Fyda pulak mesti cicah dengan kari ayam...Penang mai kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan... Pure Kelantanese.. Then lawan pula dengan Fida yang Penang.. Hehe..

      Delete
  2. Ouh macam tu.. tapi saya pulak suka makan dengan gula je. haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gula saje pun ok, tapi kalau nak berkuah, masukkan gula dalam kuah.. :)

      Delete
  3. Memang sedap..kalau macam garing sikit roti canainya..makan dengan gula..ermmm..syok..tapi memang kurang elok untuk kesihatan..

    ReplyDelete
  4. One n only.makanan kelantan yang aku suka, nasik kerabu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasi Kerabu pun banyak jenis di Kelantan.. :)

      Delete
  5. hehehe.. jolo doh tu.. tepat dan benar sekali..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan.. esok kena cari roti canai nih.. hehe..

      Delete
  6. hahahaha.. mmg gitu doh abe eraz.. letak gula satu sudu.. baru sedap..

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.