Tuesday 13 November 2012

Apabila Bertindak Tanpa Berfikir

Kes JIRAN lagi!!


Kalau kesannya hanya berlaku pada diri sendiri, ok la juga.. Ini pula melibatkan orang lain.. Menyusahkan orang lain.. Bayangkan ada jiran yang boleh basuh sesuatu yang berminyakkan gris! Taknak sebut dia basuh apa.. Then salurkan ke dalam longkang depan rumah.. Korang mesti boleh agak apa yang terjadi pada longkang dia dan longkang jiran-jiran kan.. 

Sedia maklum, longkang memang dah tak dapat diselamatkan dari segi air bertakung.. Bagi yang rajin, hanya boleh bersihkan sampah sarap dalam tu then biarkan air jernih je bertakung.. Ini pun bagi jiran yang rajin la.. Bagi yang tidak, korang fikir la sendiri.. Masing-masing tak nak hiraukan longkang masing-masing, camne air tak bertakung kan.. Tak kan nk suruh orang lain.. 

Sambung cerita tadi.. So, bila air sememangnya bertakung then sekarang bertambah lapisan minyak berwarna kuning di permukaan, cmne keadaan? Alahai.. Kalau jiran tu sebaya dengan kita, ok la jugak.. Ini berpangkat bapa kita.. Apa yang aku harapkan sekarang, hujan yang lebat yang mana mungkin boleh hanyutkan minyak tu at least 75%.. Selebihnya, aku sanggup la bersihkan.. Sabar je la.. Susah jika ada orang bertindak sebelum berfikir dan tidak pandai menjaga kebersihan kawasan sendiri..

Roger and out!!

Entri berkaitan jiran sebelum ini.. | Bila Jiran Tidak Menjaga Kawasan Sendiri |

9 comments:

  1. Sabo jelah..
    krang nak tegur tkot cpat melenting plak...

    ReplyDelete
  2. sabar-sabar..tak semua orang pkir macam kita

    ReplyDelete
  3. hermm payah lah kan kalo gitu,.. huhu sabaq jela

    ReplyDelete
  4. cuma mampu nak bagitahu..banyakkan sabar, doakan agar jiran tu baik dgn kita...lain kali tak buat lagi...

    ReplyDelete
  5. kesedaran individu...kalau saya..kot dh merimaskan pemandangan...saya pi setelkan sendiri..

    ReplyDelete
  6. susah kalau dpt jiran yg mcm ni!

    ReplyDelete
  7. jiran yang tak bertimbang rasa..kalau fikir jahat boleh jer balas dendam hehe...tp jgn buat ek! tu jahat kita baik..

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.