Wednesday 30 January 2013

Kes Drama SAHARA di ASTRO PRIMA Serius!

Kes Drama SAHARA di ASTRO PRIMA Serius!


Assalamualaikum.. Dari apa yang E'raz baca di blog atau Facebook, drama Sahara di saluran Astro Prima dikatakan telah mencetuskan dan mengundang fitnah terhadap masyarakat Islam, wanita terutamanya..

"Drama ini patut diKRITIK dan dihentikan siarannya kerana merosakkan imej wanita berhijab. Wanita berhijab TIDAKLAH sedemikian murah untuk berdating, berpegangan tangan, berpelukan dengan lelaki bukan mahram. Kalau kita marah-marah non muslim menghina dan memberi gambaran salah terhadap kalimah Allah dan Nabi serta ajaran Islam, kini ia dilakukan oleh manusia yang beragama Islam sendiri" - Ust Zaharuddin-

Drama Sahara di Astro Prima itu memaparkan cerita tentang pelajar madrasah dan wanita berniqab.. Namun, apa yang dipaparkan tidak berlandaskan konsep Islam yang sebenar.. Drama yang kononnya berkonsepkan 'Dakwah Komedi' langsung gagal memaparkan ciri-ciri wanita Islam yang sebenar.. Kisah drama yang sebegini sebenarnya mengundang intepretasi Islam yang salah.. Mana mungkin wanita yang berniqab tidak menjaga batasan dan bersentuhan dengan lelaki yang bukan mahram.. 



Published with Blogger-droid v2.0.10

9 comments:

  1. Memang betul tu . Drama nie tak sepatutnya macam nie ..

    ReplyDelete
  2. yang pembuat drama & pelakon tu cetek akal agaknya. tak tau nak kata ape dah. buat drama ikut suka hati dia je T_T

    ReplyDelete
  3. Banyak sebenarnya drama atau filem yang berkonsepkan dakwah nie yang gagal ambil contoh Nur Kasih, Karipap-Karipap Cinta. Guna perempuan bertudung atau ustazah yang belajar di Mesir tapi pakaian, perbuatan lansung tak melambangkan apa yang sepatutnya diangkat oleh filem tersebut

    ReplyDelete
  4. mmg x ikut pun drama ni..rasa cam x best jer..

    ReplyDelete
  5. remy perasan jugak.... kalau dah boleh mengundang perspeksi yg salah..... better dihentikan tayangannya....

    ReplyDelete
  6. klu nak dikecam... bnyk lagi filem2, drama2 yg ada.. termasuklah 'sahara' neh.. cth paling latest yg aq tgk kat filem Minyak Dagu, aksi peluk x yah citer la, cuma scene masuk kubur, x bagus bila Yana masuk melawat kubur mak die dgn pakaian yg kurang sesuai. walau apa alasannye, perempuan @ lelaki perlu la beradab sopan, tutup aurat la sket bila melawat kubur islam.. tapi malangnya filem2 @ drama2 mesia ni dah teruk sgt, sesetegh pengarah mcm x prihatin n sensitif pada hal2 mcm ni... buat drama mcm unk duit dan hiburan je, pengisian & kebaikan unk penonton amat kurang... bad influent lagi ade.. sadis2..

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.