Kelab Blogger Ben Ashaari

Saturday, 7 November 2015

Pengorbanan Ibu 'Menunggu' di Sekolah Rendah

Assalamualaikum w.b.t.. Situasi macam ni selalu berlaku di kawasan-kawasan kampung.. Kalau korang tengok gambar di bawah, apa yang boleh korang faham dengan situasi tu? Itu adalah pengorbanan seorang ibu 'menemani' anaknya ke sekolah demi masa depan mereka.. Walaupun malu, penat dan terpaksa tinggalkan hal yang lain, ibu sanggup berkorban.. Kalau tidak, memang anak tu tak kan ke sekolah dan mendapat ilmu seperti rakan-rakan sebaya yang lain.. Mungkin masa tu, anak-anak tu tak nampak pengorbanan seorang ibu.. Tetapi selepas mereka besar, mesti akan terharu..

(Gambar Hiasan : FB)

Di kampung Eraz dulu, memang pernah berlaku.. Ada dua tiga kes jugak kot.. Semestinya semua di sekolah rendah.. Darjah 1.. Ya la, kalau si ibu tidak berkorban untuk menunggu, memang anak tu akan pergi ke sekolah.. Kalau tak pergi Darjah 1, macamana anak tu nak sambung ke Darjah 2 dan seterusnya kan.. Gelap la masa depan.. Sebab itu la si ibu berkorban.. Ada kes sampai nak suruh ibu masuk ke dalam kelas sekali.. Tapi tak dibenarkan oleh guru..

Tapi dengan pengorbanan ibu selama berbulan tu, akhirnya apa yang Eraz tahu, anak tu sekarang dah habis buat degree dan mungkin lebih dari itu.. For sure dan mengharapkan anak itu akan menghargai pengorbanan ibu itu.. Korang pernah dengar ke kes dan cerita macam ni?

2 comments:

  1. nasib baik Fida dulu masuk tadika tak payah mama dan abh tunggu..memang suka p sekolah..Siap halau suruh balik lagi..t

    ReplyDelete
  2. aku dulu nasib baik abg aku ada sekolah sekali kalaux aku pom suruh mak aku tunggu gak..heeh

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.