Sunday 18 June 2017

Zakat Fitrah 2017

Zakat Fitrah 2017 | Assalamualaikum w.b.t.. Zakat Fitrah.. Rasanya tiap2 tahun akan ada entri pasal Zakat Fitrah ni.. Ya la.. Salah satu perkara wajib dalam dah masuk dalam bulan Ramadhan, sehinggalah ke hari raya kan.. Mana boleh terlepas benda wajib ni.. Cumanya antara bayar awal atau bayar lambat je.. Macam2mana pun, kena juga selesai akhirnya.. Betul tak?

Alhamdulillah, untuk tahun 2017 ni merupakan tahun yang paling awal Eraz tunaikan Zakat Fitrah.. Plan setiap tahun memang nak bayar awal.. Tapi selesainya ada je yang menghalang.. Hehe.. Tapi alhamdulillah tahun ni, Allah permudahkan.. Memang baru buat entri hari ni, tapi resit ni dah dikeluarkan seminggu lebih sebenarnya.. Ada up dalam blog je..

Zakat Fitrah 2017

Zakat Fitrah 2017

Kenapa nak up dalam blog? Untuk rekod peribadi dan juga untuk peringatan kepada kawan2 yang masih belum menunaikannya.. Mana tahu baru2 dah ingat, tapi kebelakangan ni lupa sebab sibuk seharian kan.. Dan insyaallah, jika terbaca entri ni, saudara berkenaan ingat dan terus menunaikannya.. Siapa tahu kan.. Kira untuk peringatan manja2 la.. Untuk diri sendiri juga bagi tahun2 yang akan datang..

Eraz sendiri masa nak bayar tu, tak plan pun.. Hari tu ke KB Mall sebab nak terminate akaun broadband dan register yang baru.. Alih2 masa berjalan, ada kaunter Zakat Fitrah.. Tanpa fikir panjang, terus je duduk.. Lega rasa sebab selesaikan awal sebab ada pernah satu kali tu last minute sangat2.. Nervous rasanya masa tu..

Kelantan ni tak macam sesetengah negeri luar.. Ada yang siap guna 'drive thru' kan.. Di sini, kalau pengalaman Eraz, biasa pihak berkenaan akan buka booth di mall contohnya di Mydin, KB Mall, Tesco dan mungkin ada lagi tempat lain.. Dan juga solution lain ialah pergi masjid.. Lepas solat fardhu atau sebelum, selalunya imam akan buka kaunter.. So korang dah selesai ke belum? Hehe.. Wassalam..

14 comments:

  1. Alhamdulillah wajib jalankan tanggungjawab bayar zakar fitrah bagi yang berkemampuan...

    ReplyDelete
  2. Dah settle zakat.. Hati pun boleh senang dan tenang..

    ReplyDelete
  3. Ayah Syafi belum bayar lg zakat kitaorg huhu

    ReplyDelete
  4. Kita dah bayar zakat gak..alhamdulillah

    ReplyDelete
  5. 6)alhamdulilah...tunaikn kewajipan kita :)

    ReplyDelete
  6. kat sini pun di bazar ramadhan or bazar baju2 pun ada buat tmpt zakat tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat sini jarang jumpa di Bazara Ramadhan..

      Delete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.