Wednesday 7 June 2017

10 Perkara Ibubapa Perlu Tahu

10 Perkara Ibubapa Perlu Tahu | Assalamualaikum w.b.t.. Sebenarnya Eraz pun baru baca je pasal info-info lepas wife share dekat Facebook.. So rasanya macam menarik juga kalau kongsikan dengan korang semua.. Mungkin ada beberapa info yang kita terlepas pandang kan.. Ini catatan untuk diri sendiri dan juga untuk pembaca blog erazfadli.com semua.. Ditujukan khas kepada ibu bapa sekalian.. Tahukah anda bahawa :



10 Perkara Ibubapa Perlu Tahu

1. Anak tunggal selalunya lambat cakap.. 

2. Anak perempuan cakap banyak 3 kali daripada lelaki..

3. Bermain dengan anak2 meningkatkan kegembiraan emosi mereka..

4. Anak lelaki suka fizikal touch dgn bapa.. Main ultraman, pergi padang.. Kalau anak lelaki tak dpt fizikal touch die akan suka bergaduh dgn adik2 dia..

5. Interaksi antara ibu bapa dan anak dengan bermain akan membina bonding antara anak dan ibubapa..

6. Anak2 pun stress sebab tak keluar rumah.. So cuba cari masa bawa anak keluar dari rumah..

7. Anak perempuan mempunyai potensi lebih besar dari sudut kemahiran berbahasa (verbal)..

8. Anak lelaki mempunyai potensi yang lebih besar dari sudut kemahiran visuospatial (ruang).. Asuh kelebihan ini dengan memberikan mereka peluang bersukan seperti bola sepak, menunggang basikal.. Doktor galakan belikan anak basikal kerana ini akan meningkatkan skill mereka..

9. Kanak-kanak yang mempunyai kemahiran membaca akan mempunyai kemahiran bertutur dan berbahasa yang baik..

10. Kanak-kanak yang sering berdamping rapat dgn bapa mereka didapati lebih berdaya saing dalam banyak hal.. Lebih berkeyakinam diri, sayangkan diri sendiri, mudah menyesuaikan diri di sekolah, kemahiran interpersonal yg baik..

Menarik kan info-info ni.. So kalau ada senarai di atas yang belum kita buat, kita sama-sama try buat.. Demi masa depan anak2 dan kebahagiaan keluarga kita juga kan.. Semoga entri ni membantu kita semua.. Terasa rindu kat budak2 la pulak.. Haha..

5 comments:

  1. menarik tips ni...walaupun saya xde anak lagi

    ReplyDelete
  2. Bagus lah perkongsian ini terima kasih.

    ReplyDelete
  3. lupa dah kanak-kanak lisa dulu mcm mana.. tp rasnaya lisa kuat nangis time kecik hahahahaa

    ReplyDelete
  4. Bagus info ni. Terima kasih eraz share

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.