Saturday 31 March 2012

Info : Menguap


Nabi bersabda, "Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bersin, dan membenci orang-orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu menguap, jangan sampai berbunyi haaa haaa, kerana yang demikian itu daripada syaitan yang mentertawakanmu." (HR Muslim)

Rasulullah Muhammad SAW bersabda: " Sesungguhnya Allah Ta'ala membenci orang yang menguap. Menguap itu adalah daripada syaitan. Maka apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia menahannya semampunya. Sebab sesungguhnya apabila seseorang kamu menguap, syaitan akan mentertawakannya." (HR Bukhari)

Rasulullah saw. : Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangan pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka). (HR Muslim)

Nabi bersabda, “Menguap ketika solat itu daripada syaitan. Oleh itu, apabila kamu terasa ingin menguap, maka hendaklah berusaha menahannya.” (HR At-Tirmizi).

Sumber : lenggangkangkung 


______________________________________
Kalau korang rasa nak tahu info, boleh la klik entri di bawah ni :


Entri menarik yang perlu korang terjah :

6 comments:

  1. Ya Allah, seriusly baru tahu. thanks for the info. kalau menguap, selalu kot haaa haaa diselang seli dgn mengeliat. huhu berdosanya rasa. thanks along.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sharing is caring.. Semua untuk bacaan bersama..

      Delete
  2. info brguna ni.. thanks for sharing ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sharing is caring.. Semua untuk bacaan bersama..

      Delete
  3. penah dgr sorg ustaz ni ckp "tahan la menguap kamu tu smpai kembang2 hidung..''
    thanks ye 4 sharing.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sharing is caring.. Semua untuk bacaan bersama..

      Delete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.