Kelab Blogger Ben Ashaari

Wednesday, 28 September 2016

Kejujuran Seorang Peniaga

Assalamualaikum w.b.t.. Beberapa hari lepas kot, Eraz ada up satu status di Facebook.. Ianya tentang rezeki.. "Rezeki tu dari Allah.. Kalau kita berusaha, insyallah rezeki itu akan datang.. Tapi, kena la jujur.. Kalau tak jujur, mungkin sekarang rezeki itu milik anda, tapi esok-esok? #Fikirkan.." Semua tu terlintas bila terfikir ada orang atau peniaga yang tidak jujur dalam mencari rezeki.. Kenapa? Sebabnya mereka main harga.. Biasa la kalau HQ bagi harga sekian-sekian, tapi sesetengah orang itu menjual dengan harga yang sangat rendah dan menampakkan orang lain jual mahal.. 
Nampakkan kewajaran.. Tambah-tambah kalau meniaga base online.. For sure la banyak pilihan.. Itu hak pengguna.. Tak boleh salahkan mereka.. Yes, memang orang kata pilih orang yang menjual lebih murah berbanding orang yang menjual harga mengikut peraturan.. Tapi sampai bila nak bersaing yang tidak sihat macam tu wahai peniaga.. Apa kesannya yang kita tak nampak berlaku pada rakan-rakan yang patuh? Renung-renungkan.. Di masa sekarang dan selepas sekarang.. Ini khas kepada peniaga yang menjual barangan yang bawah tersasar dari peraturan yang diletakkan oleh stokis HQ.. Fikirkan.. 


2 comments:

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.