Monday 22 August 2016

Langkawi Hotels dan Homestay

Langkawi Hotels dan Homestay | Assalamualaikum w.b.t.. Sebenarnya bagi Eraz sendiri, antara hotel dengan homestay, masing-masing ada kelebihan tersendiri.. Betul tak? Kalau 10 tahun dulu, memang homestay masih belum meluas di fikiran orang Malaysia tapi sekarang ramai orang tempatan yang dah pandai invest buat homestay sebagai pendapatan utama atau sampingan.. Lagi beruntung mereka yang ada tanah dekat kawasan tumpuan orang datang melancong seperti Langkawi.. Memang boleh buat untung..


Isu kos menginap selalu menjadi faktor utama selain dari keselesaan dan kelengkapan.. Kira macam faktor utama la.. Orang yang melancong secara jimat mesti nak cari hotel murah atau homestay yang murah kan.. 


Hotel di Langkawi

BTW, mencari hotel murah di langkawi tidak susah pun tapi bukan semua ada kemudahan yang baik.. Di sini Eraz senaraikan Langkawi Hotels luar dari pekan Kuah yang harga korang bayar berbaloi dengan lokasi dan kemudahan yang disediakan.

1. T Star Cottage Langkawi (Below RM100)

Hotel ini terletak berhampiran dengan Pantai Tengah.. Harga bilik memang antara yang terendah sesuai bagi mereka yang betul-betul bajet.. Mempunyai kemudahanasas seperti wifi.. Cuma bilik yang paling mahal ada air-cond.. Bilik yang harga kurang sedikit hanya pakai kipas..

2. ANZ Langkawi Inn

Penginapan ini bukan sahaja murah tapi yang bagus ia terletak dekat dengan kawasan favourite iaitu hanya 5 km dari Pantai Cenang.. Bilik biasa masih di bawah RM100 dan bilik keluarga dalam sekitar RM120.. Bilik semua ada air-cond, tv, pemanas air dan wifi..

3. Chalet TM3

Lokasinya berhampiran Lapangan Terbang Langkawi. Bagi mereka yang cuti bersama keluarga boleh cuba chalet ini sebab bilik yang disediakan luas dan selesa.. Harga tidak menentu boleh jadi mahal sedikit waktu cuti sekolah tapi yang paling murah biasa dapat dalam RM115.. Kemudahan baik seperti wifi untuk setiap bilik, air-cond, tv, meja dan rak pakaian.. Free parking bagi mereka yang menyewa kereta di sana..

4. Desa Motel

Antara pilihan yang popular, Desa Motel terletak dekat dengan Pantai Tengah.. Tempat agak strategik ada kedai serbaneka berhampiran.. Bilik biasa yang ada satu katil berkembar boleh dapat harga bawah RM100.. Mempunyai air-cond dan kemudahan wifi setiap bilik.. Free parking dan ada perkhidmatan dobi..

Itu senarai pendek sahaja kalau mahu lebih detail sila rujuk (link) untuk lihat hotel murah langkawi yang ada di pasaran terkini..

Homestay di Langkawi

Percambahan homestay di Langkawi macam cendawan tumbuh lepas hujan sebab permintaan yang tinggi dan homestay yang ada selalu penuh waktu cuti sekolah.. Mereka yang datang dengan keluarga biasanya menempah homestay berbanding hotel di Langkawi sebab korang dapat satu rumah untuk bercuti dan puas hati.. Boleh masak-masak jimat belanja makan..

Homestay sana mostly orang melayu tuan rumahnya dan mereka offer pada yang muslim sahaja tapi ada juga homestay owner melayu yang open pada orang non muslim dengan syarat tidak boleh bawa bahan makanan tidak halal seperti arak dan daging B..

Hati-hati dalam memilih homestay takut tertipu maklumlah homestay tidak sama macam hotel yang ada rekod perniagaan.. Buat urusan dengan pemilik homestay bukan dengan orang tengah bagi mengelakkan dari membayar kadar sewa rumah yang lebih mahal.. 

Senarai untuk tempahan homestay di Langkawi :

1. Kushi Guest House (SMS/Whatapps: 012-4708326/012-5008867/013-5175952) - tempahan untuk muslim sahaja..

2. Homestay Rabiatul Adawiyah (+60 12-4055364) Kampung Perana,, Jalan Kampung Yoi, Mukim Ulu Melaka,, 07000 Langkawi, Kedah, Malaysia..

3. AWIES HOMESTAY (+60 19-479 5721) No.78 Taman Cenderawasih,, Mata Ayer,, 07000 Langkawi, Kedah, Malaysia..

4. Eylizar Homestay Langkawi (+60 19-564 0251) Kuah, Langkawi, Kedah, Malaysia..

5. langkawi homestay (+60 19-417 2177) No 482, Taman Nilam Kisap, Jalan Ayer Hangat, Kuah, 07000 Langkawi, Kedah, Malaysia..

6. Haszlena Homestay Nilam (60 17-574 5063) 07000 Langkawi, Kedah, Malaysia..

7. ZEETECH HOMESTAY LANGKAWI (+60 19-550 8142) Sri Lagenda Apartment Condominium Resort, Kuah, 07000 Langkawi, Kedah, Malaysia..

8. Basrim Homestay (+60 17-452 9386) Padang Matsirat, 07100 Langkawi, Kedah, Malaysia..

9. LODGE 63 LANGKAWI HOMESTAY (+60 13-518 9844) Jalan Pantai Tengah, Pantai Tengah, 07000 Langkawi, Kedah, Malaysia..

10. D’Houz Langkawi Homestay (+60 12-407 8543) No.54, Mukim Kuah, Taman Rima Emas, Kedah, 07000 Langkawi, Malaysia..

Atau Eraz suggest korang checkout https://www.traveloka.com/en-my/ untuk cari hotel atau homestay yang korang prefer.. Diharapkan entri ni dapat membantu korang untuk mencari hotel atau homestay di Langkawi ok.. 

20 comments:

  1. nice info.. bnyak pilihan rpanya,... terimakasih . nti senang kalau g langkawi tk perlu susah cari homestay ikut baget

    ReplyDelete
  2. ehh.. mcm tau2 jer.. hjg thn ni plan nak g langkawi... mmg tgh survey ni...

    ReplyDelete
  3. Wow lagi senang la pasni nak carik hotel.kalau g langkawi..boleh check kat trivaloka jer kan eraz..moga2 dapat membantu org diluar sana yg merancang nak g bercuti kat langkawi..

    ReplyDelete
  4. Wow lagi senang la pasni nak carik hotel.kalau g langkawi..boleh check kat trivaloka jer kan eraz..moga2 dapat membantu org diluar sana yg merancang nak g bercuti kat langkawi..

    ReplyDelete
  5. Wah senang la lepas ni kalau nak pergi langkawi! Boleh rujuk kat sini hee

    ReplyDelete
  6. nana dah booking eylizar homestay...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.. tinggal nak pegi je la ya..

      Delete
  7. Berguna nanti ni...Mmg plan nak bawa family bercuti ke sana dlm masa terdekat ni...Good info..

    ReplyDelete
  8. nice share..
    memang rancang nk bawak family ke langkawi.. nnti boleh saya guna buat rujukan.. hehe.. thanks..

    ReplyDelete
  9. belum pernah pergi lngkawi... kena pergi jugak 1 hari nanti

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.